ORYX Grupa

Slobodno se zabavi!

Pretraživanje

VOZIONA

Kako pripremiti vozilo za zimu

Stavili ste zimske gume na svog limenog ljubimca i tu je vaša priprema za zimu gotova? Ako ste pomislili da je to tako, prevarili ste se, to je tek početak... Osim pripreme kompletnog vozila, od guma do metlica na brisačima, još važnije je odgovorno ponašanje vozača po, u najmanju ruku, izazovnim vremenskim uvjetima!

Vjerojatno je najgora noćna mora svakog vozača vožnja po nimalo privlačnim te po specifičnim zimskim uvjetima – snijegu, kiši i ledu! Ni
oni najbolji vozači tada nisu u sebe najsigurniji, a kako bi izbjegli prometne nezgode i probleme, automobil treba pripremiti za loše vremenske uvjete, ali i prilagoditi vožnju skliskim i mokrim cestama.

Na to upozoravaju i stručnjaci, trener iz ORYX Centra za sigurnu vožnju Ivo Markanović i rukovoditelj sektora post prodaje u AutoZubaku Tomislav Papac, koji su nam otkrili na što sve treba obratiti pozornost, koje dijelove automobila provjeriti i pripremiti za zimu te kako se odgovorno ponašati na cesti. Zimska oprema te prilagođavanje vožnje zimskim uvjetima, ističu naš sugovornici, dva su najvažnija preduvjeta za sigurnu vožnju zimi.

– Kada govorimo o zimskoj opremi, zapravo govorimo o zimskim gumama koje su po svom sastavu prilagođene niskim zimskim temperaturama. Također, gazni sloj same gume osmišljen je tako da koristi “lamele” koje omogućuju bolji kontakt s podlogom bilo da je
zaleđena ili prekrivena snijegom – ističe Ivo Markanović.

Zimske gume svakako su pojam koji podsjeća na skliske ceste i izazovne zimske uvjete, pa od njih i kreće cijela priprema vozila. Čemu služe i
zašto su nužne, objašnjava Tomislav Papac:

– Zimske gume ostvaruju kontakt između podloge i vozila. Pri vanjskoj
temperaturi manjoj od 7 stupnjeva ljetne gume gube elastičnost i svojstva prianjanja na podlogu. Zbog trenja s podlogom dolazi do prirodnog trošenja materijala, odnosno istrošenosti gume, što uzrokuje produženi zaustavni put tijekom kočenja (kontrola istrošenosti preko ugrađenog indikatora na gumi), a ispravan tlak u gumama ostvaruje optimalnu gaznu površinu, te upravljivost vozila. Sljedeći, ali ništa manje važan zadatak jest provjeriti akumulator koji je glavni izvor energije potrebne za
pokretanje motora.

– Akumulator je “skladište” pohranjene energije proizvedene pomoću alternatora tijekom rada motora, a pri niskim temperaturama performanse akumulatora drastično opadaju. Treba provjeriti napon akumulatora, struje punjenja, te zaštititi polove akumulatora mašću
radi sprečavanja oksidacije. Ako je moguća nadopuna tekućine u ćelijama
akumulatora, istu nadopuniti samo destiliranom vodom – ističe Tomislav
Papac.

Nakon potpunog pregleda vozila, može se reći da ste spremni za putovanje, a Ivo Markanović otkriva što možete učiniti za vlastitu sigurnost a da pritom ne morate proći posebne treninge:

– Potrebno je održavati veći razmak – što znači da imamo dovoljno prostora za sigurno zaustavljanje. Prije vožnje vozilo treba očistiti od snijega (to je i zakonska obaveza i ne uključuje samo “rupice” na staklima, farove, retrovizore i metlice brisača nego cijelo vozilo). Spremnik za pranje stakla napuniti tekućinom prilagođenom niskim temperaturama jer bolja vidljivost jamči nam više sigurnosti, a spremnik goriva napuniti jer nikad ne znamo koliko možemo čekati u koloni. Kod vožnje po lošim vremenskim uvjetima vrijede neka određena pravilla kojih se valja držati.



– Kod svake kritične situacije stisnemo spojku – vučnu silu na taj način isključujemo i tako ćemo najlakše stabilizirati svoj automobil. Kod automatskog mjenjača to ćemo napraviti tako da panično otpustimo papučicu gasa. Automatski mjenjač prepoznaje panično otpuštanje gasa i
u istom trenutku isključuje vučnu silu. Zapamtimo da na skliskom kolniku
ne zakrećemo upravljač naglo i više nego što moramo. Zimi i na skliskom
vrijedi pravilo da što manje zakrećemo upravljač, bolje skrećemo. Također, ništa se na kliskoj podlozi ne smije raditi naglo, nego smireno i s mjerom. Od zimske dodatne opreme, napominje Tomislav Papac, važno je imati lance za snijeg te metlicu za čišćenje snijega s vozila i stakla. Poslije svakog pranja vozila obavezno ušpricati u bravu sredstvo za odleđivanje brave vrata dok sredstvo za odleđivanje stakla učinkovito odleđuje staklo na temperaturi i do -20 stupnjeva.

 

Što sve uključuje pregled vozila prije zime?

Potpuni servis vozila potrebno je obaviti prije zime kako vas lošiji vremenski uvjeti ne bi uhvatili nespremne na cesti. Tomislav Papac savjetuje da osim zimskih guma provjeriti treba i:

  1. ispravnost signalizacije
  2. uređaj za pranje stakla
  3. sistemske tekućine
  4. rashladnu tekućinu motora - antifriz - kontrola temperature smrzavanja
  5. zimsku tekućinu za stakla - čisti vjetrobransko staklo i sprječava smrzavanje
  6. tekućinu za kočnice - udjel kondenzirane vode sprječava ispravnu funkcionalnost, niži nivo u spremniku signalizira moguću istrošenost kočnih obloga ili curenje
  7. razinu motornog ulja - starije i istrošeno motorno ulje gubi viskoznost, te u zimskim uvjetima gubi učinkovitost
  8. čistoću filtra motora i filtra ventilacije kabine
  9. ovjese (gumeni elementi), manšete na poluosovinama (puknuće uzrokuje ulazak vode ili vlage, te prirodno oštećenje materijala uzrokovano kemijskim reakcijama)

Savjeti plus za zimsku vožnju

Izbjegavajte nepotrebno zagrijavanje motora, radom istoga u mjestu (bez vozanja) savjetuje Tomislav Papac i dodaje:

– Nemojte tjerati hladan motor na visoke obrtaje (trošenje materijala uslijed neadekvatne temperature rada motora). Prilikom vožnje izbjegavajte nastale rupe na cesti koje uzrokuju oštećenja ovjesa vozila. Ne odmrzavajte snijeg i led s laka vozila toplom vodom (pucanje laka
uslijed nagle promjene temperature), te ne strugati led po laku vozila!

Prije vožnje na test kočenja!

Stručnjaci uvijek vole istaknuti kako je vožnja zimi puno zahtjevnija zbog loših vremenskih uvjeta.

– Savjetujem da se prije vožnje napravi jedan mali “pažljivi” test kočenja kako biste stekli “osjećaj” stanja na kolniku. To se preporučuje izvesti odmah nakon kretanja, prvom prilikom i na mjestu gdje ne ugrožavamo druge sudionike u prometu, umjesto u situaciji kad stvarno moramo zakočiti na prvom križanju i shvatimo da je sklisko i da se ne možemo pravodobno zaustaviti – napominje Ivo Markanović.

Oprezno u zavoju!

– Ako auto počne proklizavati, naime, u zavoju instinktivno zakrećemo upravljač više nego što trebamo, tada nam kotači još više proklizavaju, a što više proklizavaju manje se okreću, a kad se manje okreću lošije skrećemo. Masa, odnosno automobil ne poznaje skretanje u zavoju. Po zakonima fizike, masa uvijek želi ići ravno, a kotači, odnosno gume i vozač tu su da vozilo usmjeravaju. Još jednom ponavljam, stisnemo spojku i smanjimo zakretanje upravljača, auto će početi skretati, odnosno počet će nas slušati – napominje Ivo Markanović.

 

ORYX Grupa koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda stranice slažete se s korištenjem kolačića.